Followers

Saturday, July 28, 2012

Subhanallah! Fenomena Langit Berwarna Ungu Di Britain


Pernahkah anda melihat fenomena langit berwarna ungu? Mungkin ada yang mengatakan ia sebagau satu fenomena yang dikenali dengan nama Aurora dan tentunya sudah banyak diketahui orang. Aurora adalah fenomena alam yang menyerupai pancaran cahaya yang menyala-nyala pada lapisan ionosfer dari sebuah planet sebagai akibat adanya interaksi antara medan magnetik yang dimiliki planet tersebut dengan partikel bermuatan yang dipancarkan oleh Matahari.
Namun ini adalah fenomena langit ungu bukan Aurora. Fenomena sangat jarang ditemui ini terjadi di langit Essex, Inggeris. Fenomena di mana zarah dari matahari menyebabkan langit berwarna hijau atau merah memang kerap ditemui di Norway atau utara Skotalandia.
Namun, pemandangan sangat jarang ditemui di mana langit berubah menjadi ungu terjadi di selatan Inggeris. “Pada mulanya saya tak menyangka akan melihat pemandangan ini. Saat itu benar-benar menakjubkan dan saya tak tahu apa dapat melihatnya lagi di kehidupan saya. Saya sangat senang melihat hasil gambar yang saya ambil saat itu” kata jurugambar Petet Scott (43) yang berjaya melihat fenomena ini di luar bandar. Saat itu, Peter menggunakan kamera Canon 
Subhanallah! Fenomena langit ungu ini jika berlaku di hadapan mata kita sudah tentu ia bagaikan satu pemandangan yang sangat indah. Ia sebenarnya sudah cukup menggambarkan betapa hebatnya kuasa Allah SWT. Semoga kita dapat menghayati hikmah di sebalik kejadian ini.
Sumber: Melayukini

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...