Followers

Tuesday, April 19, 2011

Benarkah Sardin = katak, Milo = cacing.. ( E110 ) ?

Artikel ini telah lama tersebar di Internet dan kini admin lihat tidak ketinggalan di Facebook kandungan e-mailnya ialah:

Dipetik dari email yang diberi-

kesahihan : tak pasti, just jaga2..


Just nak sharing satu cerita dari seorang kawan. Petang semalam semasa menunggu shutter KL-IPOH saya and kawan berbual-bual.

Kami berbual perkara halal dan haram. Nak di jadikan cerita, kawan saya pun beritahu yang abang ipar dia bekerja di jabatan ----- ----- di unit serbuan.

Saya terkedu seketika mendengar cerita kawan saya. Ya Allah berapa banyakla benda haram dah jd darah daging saya ni…Nauzubillah. .Patutlah budak2 sekarang degil2, x dengar cakap…ermmm ..

Ceritanya macam nie:-

Jab. ----- ----- pernah buat serbuan di kilang memproses ikan sardine.Apa yg di jumpai amatlah memeranjatkan. Kalau kenkawan bau kuah sardin tu hanyir n lagi satu sedap kan…nak tahu apa recipenyer…kalau x percaya terpulang lah…..tau kenapa org cina suka mkn katak??? So agak2 kenkawan dapat x jawapannya….kilang tu telah mencampurkan daging katak sebagai perasa untuk menyedapkan lagi rasa kuah sardin tue..huhuhu. .itulah yg ---- jumpa tapi amat sadis kenkawan bila pegawai yg bertugas hantar report…report tu telah di ‘zip’ oleh pihak tertentu atas sebab akan merugikan pihak ‘besar’. ..kenkawan tau sardin jenama apa??? ..yg paling mahal n glamer…’

AYAM BRAND’…itulah hakikatnya…abg ipar kawan saya pun x mampu untuk buat2 apa kalau report telah di zip..apa yg mampu diheboh mulut ke mulut untuk menjaga ummah semua…..

N lagi satu serbuan telah dibuat di syarikat membuat makanan yg ternama….kankawan tahu apa yg dijumpai…agak2 pernah x rasa daging cacing?????. ..mesti kenkawan selalu minum milo kan.....yes. .daging cacing telah di campur dengan serbuk milo…...kalau ada bau hanyir itulah dia…kalau kenkawan nak lgi confirm try buat macam nie….milo + gula sahaja lepas tu tengok ada x minyak/lemak kat milo tu…kalau ada confirm…ini apa yg diberitahu oleh abg ipar kwn saya jer…

Tp saya x tahu tahun bila mereka buat serbuan…???..dan adakah pihak yg bertanggung jawab telah mengambil tindakan yg sewajarnya untuk mengikut garis panduan halal yg telah ditetapkan oleh jab. Agama Islam m’sia… wallahhualam…

n lagi satu kod no yg ada di emailkan tu jadikan lah panduan masa nak beli makanan kat pasaraya..kalau ada kod E110 ker n yg tersenarai jgn lah beli…that is confirm ada benda ‘alah’ tu…print lah kecik then laminated simpan dalam purse…memg leceh tp kalau nak amalan diterima, makanan kita lah salah satu nya jaminan…kalau dah haram..hukum nya tetap haram..x kisah walau disentetikkan pun..tetap haram……saya hanya menyampaikan perkara ni kepada kenkawan islam saya sahaja..samaada nak percaya atau tidak terpulang lah…kalau kenkawan rasa cerita ni x sahih, proceed lah makan cam biasa ek…kalau kenkawan memang penggemar ikan sardin..keluaran org melayu kita ada buat sardine ni ..dari terengganu tp saya x perasan lagi kat Shopping complex..kawan saya kata rasanya memg kurang sedap tp yg penting halal…kalau nak sedap ltaklah daging katak..huhuhu. .

milo org melayu pun dah ada kat pasaran tapi x sesedap dan seenak milo yg sedia ada sekarang….

Untuk makluman kenkawan Islam semua, article ini bukanlah article rasmi ataupun cuba menghasut tp lebih kepada peringatan..…terpulang kepada kenkawan untuk menerima atau tidak…

Saya hanya menyampaikan amanah sahaja…tepuk dada tanya iman….

wallahhualam…


Admin menjumpai beberapa Sumber yang menafikan dakwaan tersebut:


ISU Sardin

Assalamualaikum.

Tuan / Puan,

Terima kasih kerana menghubungi pihak kami dan memberitahu kami mengenai emel internet palsu yang berniat jahat bahawa Sardin Dalam Sos Tomato Ayam Brand mengandungi bahan tidak HALAL seperti daging katak.

Kami ingin menegaskan di sini bahawa emel yang tuan/ puan terima itu adalah tidak benar dan merupakan kenyataan fitnah yang menyatakan produk Sardin Ayam Brand dalam Sos Tomato mengandungi bahan-bahan tidak HALAL seperti daging katak.

Bagi pengetahuan pihak tuan / puan, mengikut regulasi undang-undang pemakanan di Malaysia dan Singapura, adalah wajib untuk menyatakan semua bahan-bahan yang terkandung dalam senarai pemakanan setiap label.

Tidak terdapat bahan-bahan lain dalam semua produk Ayam Brand selain dari apa yang tertera di atas label produk tersebut.

Kami mengesahkan di sini bahawa bahan-bahan dalam Sardin dalam Sos Tomato Ayam Brand adalah seperti yang tertera pada Senarai Pemakanannya iaitu ikan sardin, pes tomato, minyak kelapa sawit, gam xanthan ( sebagai kondisioner pemakanan ) dan garam. Tiada terdapat bahan-bahan lain yang tidak dinyatakan.

Semua produk Ayam Brand adalah disijilkan HALAL, dibawah naugan perbadanan-perbadan an HALAL mengikut negara-negara yang mengeluarkan produk tersebut.

Semua produk Ayam Brand yang dikeluarkan di Malaysia adalah disahkan HALAL oleh JAKIM ( Jabatan Kemajuan Islam Malaysia ). Kilang kami di Malaysia , Taiping adalah disijilkan HALAL oleh JAKIM dan hanya dibenarkan untuk mengeluarkan produk-produk HALAL.

Nombor Sijil HALAL untuk produk Sardin Dalam Sos Tomato dan Mackerel Dalam Sos Tomato Ayam Brand adalah : 006835A . Manakala, nombor rujukan JAKIM adalah : JAKIM / (22.00 ) / 492 / 2 / 1 / 014-07/2005 (SJ1). Pihak tuan / puan boleh menghubungi pihak JAKIM untuk memeriksa kesahihan sijil-sijil tersebut di www.islam.gov. my ataupun menghubungi 03-88864000 / 03-83150200. Sila rujuk nama syarikat A. Clouet & Co (KL) Sdn. Bhd.

Pengurusan dan pengawalan semua Pensijilan HALAL dan prosedur-prosedurny a adalah dibawah naugan Head of Ayam Brand Halal Department.

Kami ingin mengingatkan semua pengguna bahawa penyebaran kenyataan-kenyataan palsu terutamanya yang bertujuan untuk menakut-nakutkan pengguna mengenai produk makanan adalah salah disegi undang-undang jenayah dan pihak kami tidak akan ragu-ragu untuk mengambil tindakan terhadap mereka yang berbuat demikian.

Kami berbesar hati jika pihak tuan / puan sebagai muslimin dan muslimat yang bertanggungjawab boleh mengedarkan emel ini kepada sesiapa yang telah menerima emel palsu tersebut untuk mengurangkan kebimbangan mereka.

Memandangkan keseriusan maklumat palsu ini, kami akan juga menghantar emel ini kepada alamat-alamat email yang terkandung dalam emel-emel yang kami terima.

Akhir sekali, terima kasih kerana sokongan pihak tuan/ puan terhadap produk barangan Ayam Brand.

Sila rujuk kepada saya sekiranya terdapat sebarang pertanyaan atau maklumat selanjutnya.

Wassalam.

Yang Benar,

Encik Mohammad Hisham Talib
Head of Ayam Brand Halal Department
A.Clouet & Co (KL) Sdn. Bhd.

Sumber : http://hahnif.blogspot.com/



ISU MILO

Assalamualaikum Puan Sarimah,


Terima kasih diatas pertanyaan mengenai produk MILO yang dikatakan menggunakan cacing sebagai bahan pengawet.

Kami ingin menjelaskan bahawa kenyataan tersebut adalah tidak benar sama sekali. Produk kami tidak pernah menggunakan cacing untuk sebarang tujuan di dalam pemprosesan makanan.

Kesemua produk kami yang dihasilkan di Malaysia adalah disahkan Halal oleh JAKIM . Kesemua bahan yang digunakan adalah bersih, suci dan sememangnya Halal.

Proses pengesahan Halal telah meneliti setiap satu bahan yang digunakan secara terperinci dari segi Halal, kebersihan dan keselamatan terhadap pengguna sebelum sijil Halal dikeluarkan.

Nestle Malaysia juga telah mempromosikan Halal ketahap global sehingga kami dipilih sebagai pusat rujukan bagi produk Halal bagi Nestle di seluruh dunia. Menghasilkan produk Halal adalah amat penting bagi kami dalam melaksanakan tanggungjawab kepada pengguna terutamanya terhadap pengguna Islam di Malaysia dan di seluruh dunia.

Kami juga mempunyai komiti Halal dalaman sejak sekian lama bagi memantau dan mengembangkan lagi produk Halal ke peringkat antarabangsa

.

Logo Halal terdapat pada produk Nestle, MILO.


Diharap penjelasan kami dapat membantu pihak Puan dan seterusnya para pengguna yang sentiasa kami hargai.

Jika puan mempunyai sebarang pertanyaan, sila hubungi kami di talian bebas tol 1 800 88 3433 dan wakil kami sedia membantu. Sekian terima kasih.


Norlida Adnan

Nestle Consumer Services


Sumber : http://lamanshaniza2u.blogspot.com/


Kesimpulan admin, banyak sekarang timbul produk dari luar dan dalam diragui kehalalnya. sahabat boleh merujuk kepada laman WEB HALAL JAKIM untuk melihat adakah produk tersebut halal. Sikap berhati-hati umat Islam sekarang harus di puji namun jangan pula timbul perkara FITNAH, Namun pesan admin yang terbaiknya utamakan produk yang dibuat oleh orang Islam kerana aspek halal dan toyibban itu lebih menjamin disamping jaminan halal dari jakim. Bukan sekadar produk makanan sahaja semua aspek kehidupan kita pun sepatutnya menepati syariat. Kita juga perlu berhati-hati untuk memilih kedai sebagai kedai pilihan kita untuk makan, kadang-kadang kedai tersebut nama agak glamour tapi tiada status halal (terutama kedai francais), saya di fahamkan kita juga perlu berhati-hati memilik kedai MAMAK, kerna banyak kedai bukan milik orang Islam dan tiada sijil halal. Apapun utamakan produk buatan orang Muslim disamping aspek kehalalannya juga dapat meningkatkan ekonomi umat Islam juga menjauhkan kita dari syubhah, juga mengelak kita terjebak dari menyumbang kepada sebahagian puak kafir yang jelas memusuhi umat islam.


SEBARANG INFO TAMBAHAN AMAT DIALU-ALUKAN

44 comments:

Unknown said...

Ouhhh... jika ia suatu yg benar, maka saya akan rasa geli dan bersalah dgn diri, tetapi jika pun tidak, masih saya akan berhati-hati. Terima kasih :)

Penghujung!

layarminda2 said...

[admin] antara komen sahabat di page facebook oleh saudara Mohammad syazni;

salam..sy dah tahu dri thun lpas lg...hny hndak share sesama kita sbgai umat islam malaysia..yg air milo tu mmg btol,product NESTLE asl dri mana?? mst smua org tahu kn prodk tu dari israel(yahudi)..klau nk tahu btol atau tdak,sng shj..smua org bleh bt dan lihat sndri...sbnrny bkn di gunakn 100% cacing,tp cuma minyak bdan cacing(lendir cacing)...yg tak prnah try bleh la bt sndri..cara ny cmni..ambil 1 gelas kaca,pastikan gelas trsebut bersih dan btol2 kering(tidak basah,tidak brmnyak,tidak brhabuk),kmdian msukan 2 sudu milo...(hnya milo shja),kmdian tuang kn air panas,(pastikan air panas yg btol2 panas,lbey bgus yg bru di masak@ mndidih)..kacau sehingga sebati..bg btol2 larut smua milo ny...last skli,bwak gelas kaca yg di dlm ny ad air milo td ke luar rumah(pastikn milo tersebut tdak bercmpur atau tercmpur dgn bahan lain dan di waktu tgh hari pd pukul 12.30,cuaca panas terik),hdap kn gelas td ke arh matahri,kmdian lihat di prmukaan air milo tersebut,akn nmpk la 1 lapisan mnyak..itu la mnyak bdan cacing atau lendir cacing..klau yg tak nmpak bleh la mnggunakn kanta pmbesar..bleh la mncuba..n sapa2 pnh tgk rncngn tanya la ustaz di tv9,ad 1 siri tu dorng bncngkn pasal makanan haram yg umat islam di malaysia mkn scare sngaje mhupn tdak sngaje...mse tu ahli panel jmptn ny pengarah dan pngurusi tertnggi JAKIM bhgian halal dan haram mknan...sbnrny klau nk di ceritakn,ahli2 panel trsebut gtau klau nk cerita makanan yg org melayu islam tak bleh makan skg,cerita 7 ari 7 mlm pn tak kn habis story ny...1 cntoh yg mudah la,seekor aym klau memakan (memetuk) tahi ny sndri atau tahi aym lain,maka kita tdak bleh makan dging ayam tersebut...tp tahu ke kita yg ayam2 tu ad mkn tahi atau tdak??...dan yg pling ketara ialh air coca cola...yg tersirat tertulis di btol air coca cola tu brbnyi 'la muhammad la kaabah'..mksud ny,tiada nabi muhammad dan tiada kaabah...tp msih ramai org melayu islam yg mnum air ciptaan israel(yahudi)...sekian..salam..

man said...

contoh:
Merujuk kepada kod E471 atau istilah saintifiknya mono and diglycerides of fatty acid, adalah bahan tambahan yang dihasilkan (origin) daripada tumbuh-tumbuhan atau haiwan.
sumber:Halal Guide

adakah jelas di situ tumbuhan yg mcm mana dan haiwan yg mcam mana yang halal atau yg haram ataupun bercampu kedua2 skali.. setiap perkara syubhah harus dijauhi..

fikir-fikirkanlah..

private said...

tidak logik pernyataan yg dibuat...apa yg saudara katakan sama sekali tidak menunjukkan bukti ia tidak halal.anda nyatakan untuk buat eksperimen bagi menguji lendir yg ada pada milo tersebut..utk pengetahuan saudara..memanglah ada lendir itu pada milo yg dibancuh.tp itu tidak membuktikan ia adlah lendir cacing seperti yg dinyatakan saudara.jika di fikir logik akal..tidakkah susah pihak milo nak gunakn cacing sebagai bahan penyedap rasa????satu kerja pula nk cari cacing,ambil lendir..and macam lgi proses dia..dan..nak buat benda tu pun..msti la ada mesin dia sendiri..saya rasa..lebih baik eksperimen yg saudara cadangkan itu,di uji hasilnya..ambil DNA lendir tu..pastikan..adakah ia DNA cacing!!!!...baru saudara kemukakan buktinya...!!!

Unknown said...

La mudah ja kita Ambil yg buatan Muslim yg ada dipasaran wat pe p tesco, Kfc, Mc donald n beli barang2 nestle smua itu menyumbang kepada ekono kuffar dpa kaut keuntungan tu bli senjata bunuh ummat islam... kita tau Teresa Cohen sapa Colenel sander sapa Henri Nestle sapa kita boleh taip nama depa dan sapa depa sebenarnya knapa kita perlu pertahakan produk yg menaikkan ekonomi mreka....??? Cuba kita bayangkan yg dibunuh itu keluarga kita...

seroja said...
This comment has been removed by the author.
seroja said...

As'Salam.... klo kopi @ teh + gula pon ad kuar jgak lapisan minyak yg dikatakan lendir cacing tu... klo x percaya cuba buat.. walaupon kita pkai teh @ kopi buatan muslim... mcmmana plak tu??? boleh pkai ke eksperimen milo + gula tu??? x logik langsung xde bukti yang kukuh utk mgatakan tu lapisan minyak lendir cacing... betol x???

Miss Keymelicious said...
This comment has been removed by the author.
Miss Keymelicious said...

layarminda. milo tue di tmbh lendir minyak cacing? sma jgk kan. biar pun bkn 100% dr badan cacing tp lendir cacing tue di ambil dan di campurkan dgn serbuk milo. masih benda y sama. x ada beza nya, masih dicampurkan dgn lendir minyak y dihasilkan oleh cacing kan

jiwemude said...

mintak izin share...gamba sekali...xsempat la edit sendiri..:)

Unknown said...

dah jakim ckp halal dah laa..yg pandai2 sgt nak komen lg wat pe..apa la keje blogger nie..kutuk sana sini..buat isu yg merunsingkan org lain..org lain nak buat baja kompos guna cacing pun pening nak jaga..inikan nak amik lendir cacing plak..zaman skang ramai org kita yg guna agama putar belit fakta..itu lg bahaya dari yahudi..

layarminda2 said...

maaf sahabat yang baca dan komen disini, sebelum buat sebarang komen atau pendapat mohon sangat-sangat baca artikel diatas sampai habis, baru keluar pandangan dan kesimpun disini. admin lihat berdasarkan komen-komen sahabat ada yang tidak baca habis dan terus komen

layarminda2 said...

[admin]Komen dari sahabat lain di tempat komen Facebook:

Nazrim Haqimi · Politeknik sultan hj ahmad shah 2010
fakta:jika nk di kaji dari segi sainstifik makanan, penghasilan minyak apabila milo dibancuh mamang tidak mustahil ia berlaku. jika orang yg belajar ttg ilmu sains makanan dan teknologi makanan mesti dia tahu bagai mana ia berlaku. milo diperbuat daripada biji koko, secara generalnya kalu biji buah-buahan mmg mempunyai tinggi kandungan lemak dan minyak. justru, ia tidaklah mustahi jika terdapat minyak dan lemak...

mrdudu said...

layar minda: ak sokong ngn knytaan ko. dah tntu milo dprbuat dri koko.. stp tmbhn de lemak sndri.. mmm.. manusia yg ske sebar mklmt salah ni mmg xtkot dosa kew??

mon chere belle said...

UTAMAKAN PRODUK BUATAN ORANG ISLAM. ITU LEBIH BAIK. MEMANG DAH TAK ADA RASA KERAGUAN PUN. Sardin yg dari terengganu tu namanya Pertima sbb saya slalu beli kat mydin. memang lagi bagus dari ayam brand.

Unknown said...

Bila ada satu badan yang bertauliah mengendalikan soal haram halal dalam makanan orang tak nak iktiraf, lepas tu buat cerita tak masuk akal. Semua bijirin mengandungi minyak, seperti koko, biji lada hitam,lenga dan sebagainya...kenapalah bodoh sangat bagi pendapat dan terikut-ikut dengan dakyah ni. Cuba kalau produk korang buat kena sabotaj macam ni, tak sakit hati ke. Tahukah anda kilang Nestle yang megeluarkan Milo dan Kilang sardin A1 Cap Ayam ni terletak di Malaysia dan ramai yang beragama Islam yang bekerja di kilang ini untuk mencari nafkah. Kalau Syarikat ni rugi dan terpaksa buang pekerja apa dosa yang korang dah buat...satu fitnah berat dosanya, lagi satu menghalang periuk nasi rezeki orang yang rata-rata orang berpendapatan rendah termasuk lah kaum muslimin sendiri. Takkan mereka ni tak tahu apa benda yang depa bancuh dalam makanan yang mereka buat. Hentikanlah perbuatan khianat bangsa dan negara ni. Semuga anda sedardan insaf.

arep emoleo said...
This comment has been removed by the author.
arep emoleo said...

comment from Nazrim Hakimi about minyak biji koko tu from my comment. i student food tech from politeknik sultan haji ahmad shah. i terangkan balik komen tuh dengan lebih selanjutnya..

jika nk di kaji dari segi sainstifik makanan, penghasilan minyak apabila milo dibancuh mamang tidak mustahil ia berlaku. jika orang yg belajar ttg ilmu sains makanan dan teknologi makanan mesti dia tahu bagai mana ia berlaku. milo diperbuat daripada biji koko, secara generalnya kalu biji buah-buahan mmg mempunyai tinggi kandungan lemak dan minyak. justru, ia tidaklah mustahi jika terdapat minyak dan lemak. kite tidaklah boleh membuat statement kalu kite xde bukti yang kukuh dan sahih ttg isu ni.. ape yg saydara/i dengar mungkin adalah suatu khabar angin atau andaian semata2 untuk menjatuhkan sstengah pehak yg saudara/i tak puas hati... kalu isu ni benar sekali pon xkan pihak JAKIM nak bergoyang kaki je tengok benda nih berlaku..
isu mendapat pensijilan halal dimalaysia diantara yg tsusah didunia...kalu saudara/i tahu ke logo halal sebenar yg dikeluarkan oleh pihak yg sepatutnya di malaysia nih?? jangan mudah tertipu dengan logo halal yg ad di pasaran.
ape yg sye tahu logo dan nombur siri halal dikotak or tin or bungkusan milo adalah asli. balik kepada isu minyak yang terhasil semasa membancuh milo tuh.. sangat + teramatlah tidak logik!!!! senang2 je saudara/i mengenal pasti tuh adalah minyak yg datangnya dari cacing... ujian yg sangat tidak saintifik dan klu dipublishkn mmg xapprove... method yg saudara/i buat tuh dpt approve dr AOAC or AACC??? kalu x jangan buat andaian sesuka hati. nasi yg saudara/i makan klu masak mcm tuh je just gune air dan bekas yg dimasak tuh bebas 100% dri minyak selepas dah masak ttp ad minyak.
nak tahu mane dtg nya minyak tuh?? dari beras a.k.a bijirin, a.k.a bijian seperti biji koko..

keFAKIRan menghampiri keKUFURan said...

hem........plik tul la.....kta smua yg cbuk nk gtau sal bnda ni bkn pe....nk jga hidup sedra kta sesama muslik...awat nk melenting....walhal nk bgtau bnda yg bg kbaikan tuk ummat kita........yg duk defend yahudi laknatullah pa hal....nk jd kawan depa ka? x igt ka kt sedara kta yg mnderita akibat srangan yahudi tu.....depa dpt duit bnyak dai mna???dai poket ampa la yg minat sgt kt produk2 depa........bla mnx beli brg buatan muslim....cam2 alasan.....mahai la, x brkualiti la.......bla mai tang brang yahudi, sume nya OK........plik la..........tu la ....dh akhir zaman.....BILA YANG ELOK DICACI, YG BURUK DIPUJI

~aSHa~ said...

harap2 la kita dijauhi dgn makanan2 yg syubhah

layarminda2 said...

Akta baru beri kuasa penguatkuasaan pada Jakim

Undang-undang baru yang digubal untuk memperkemaskan lagi industri halal negara akan memberi lebih kuasa kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) untuk menguatkuasa penggunaan dan pengeluaran logo halal di negara ini.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata undang-undang itu sedang dalam proses penggubalan oleh Penasihat Undang-undang Jakim dan Pejabat Peguam Negara.

"Akta itu akan meliputi tindakan undang-undang dan penguatkuasaan kerana dulu tidak boleh ambil tindakan kepada mana-mana individu, syarikat swasta atau mana-mana syarikat luar yang mengeluarkan sijil kerana peruntukannya tidak diperkemaskan," katanya kepada pemberita di Putrajaya hari ini.

Beliau menjangka urusan mengenai akta itu dapat diselesaikan di peringkatJakim pada tahun ini juga tetapi akan mengambil tempoh tertentu sebelum dibentang di Parlimen.

Jamil Khir juga berharap kesemua sekolah tahfiz di negara ini berdaftar dengan Jakim supaya sijil pelajar akan diiktiraf seperti peperiksaan awam lain sekaligus menjamin masa depan pelajar.

"Kalau ada persetujuan di peringkat negeri, baru boleh daftar. Kita nak sekolah agama ini jaga pelajar dan kita nak supaya sijil-sijil mereka diluluskan untuk menjaga kebajikan mereka," katanya.

Terdahulu beliau menyampaikan amanat sempena pelantikan Ketua Pengarah baru Jakim, Othman Mustapha, berkuatkuasa semalam yang menggantikan Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz yang bersara wajib.

--Bernama

ayn azaluddin said...

subhanallah..kalu betl la bnda ni...no wonder anak2 skunk degil2..dari pemakanan segalanya bermula.....

arep emoleo said...

WAHAI saudara dan saudari diatas.... benda semua tuh adalah tidak betol dan tiada sebarang bukti yang menyatakan terdapat sebarang kesahihan.
tanda kiamat yg besar adalah FITNAH yang berleluasa.. adakah anda juga hendak menyumbang kepada berlakunya fitnah ini... BERTAUBAT LA...
kerana dalam hadith ad menyatakan bahaya fitnah adalah seperti memakan daging saudaranya sendiri..
kita perlulah fikirkan samaada ia yang FAKTA bukan nya AUTA... anda jangan lah tersilap. produk milo bukannya diimport dri israel..kilang NESTLE terletaknya di shah alam.... adakah shah alam itu terletaknya di ISRAEL??? dan pekerja2nya majoriti adalah orang muslim...adakah pekerjanya diimport dari israel juga??? jaganlah kita sesukahati membuat andaian tanpa usul priksa..itu dinamakan fitnah. besar dosa org kalu fitnah. Kalau disebabkan fitnah saudara/i diatas menyebabkan kilang NESTLE tuh tutup adakah saudara/i hendak menanggung segala dosa yg menyebabkan semua orang yg bekerja di kilang tersebut terpaksa diberhentikan kerja (khususnya kepada pekerja muslim)rata2 pekerja yg bekerja di sana adalah berpendapatan rendah.. tidak seperti saudara/i yang mempunyai gaji yang lumayan. adakah saudara/i hendak memberikan peluang kepada kesemua pekerja2 yang telah diberhentikan itu?? sudah tentu TIDAK!dan kalu la perkara ini betol mungkin sejak dri awal lagi pekerja kilang itu telah membuat laporan kepada pihak berwajib tentang isu ini disebabkan mereka tahu apa yg betol dan apa yang tidak betol untuk jiran dan anak beranak mereka..ini tidak, khabar angin ini dibuat oleh orang asing dan bukan pekerja kilang tersebut. FIKIRLAH SECARA MATANG DAN RASIONAL!! apa yg saya cakap adalah apa yg saya belajar mengenai ilmu sains dan teknologi makanan..tentang isu ini, tiada sebarang bukti yang kukuh yang menyatakan perkara itu adalah betul..INSAFLAH dan BERHENTILAH MENGFITNAH ORANG LAIN.. KERANA FITNAH MERUPAKAN SENJATA YANG DIGUNAKAN OLEH AL-MASSIH AD-DAJJAL......

Unknown said...

Masing2 mempunyai pandangan masing2 but dalam Islam kan ade ajar if kita was-was baru benda tu haram.so masing2 ade hak untuk membeli atau tidak and kita tak boleh kata benda tu haram cause YAHUDI punya company sebab sekarang majoriti company yang produce benda ni semua kat MALAYSIA.kalau nak kata isu HALAL and HARAM semua benda dikatakan haram but tak kan lah JAKIM akan senyap je cuba fikir lah ye. it's ok if ade yang nak share information tu but orang lain pon ade pandangan diorang jugak.btw masing2 boleh fikir ape yang terbaik untuk diri sendiri and family :)

Al_Ikhlas said...

perbincangan yang bagus.. bnyak dapat maklumat.. bgus2

m I d L y said...

Salam. Kalau setakat citer "bapak aku keje jabatan ni...jabatan tuu..pakcik aku jumpe ni...jumpe tu..." semua orang boleh reka cerita. Tapi kalau betul ada katak or cacing. Pegi la buat laporan polis. Baru la ada siasatan. Bukan sebarkan fitnah macam ni.

Shahrul Yusof said...

Isu lama. Balik-balik pasal makanan haram. Balik-balik makanan haram. Bising je pasal makanan haram, tapi ada pernah kita sama-sama berusaha secara kolektif untuk produce sendiri makanan?

Kalau nak bising dan risau pasal perkara halal & haram ni, memang sampai kiamat la takkan selesai selagi takda usaha ke arah self-produce makanan sendiri. Asyik nak harapkan orang lain je, nasib le kalau sendiri terkena makanan haram. (baca: nota pesanan kepada diri aku sendiri).

Nur Miracle Touch said...

hmm...dah mmg sah2 emel berantai ni sengaja direka untuk tujuan fitnah...untuk kepastian, mak sy telah pun menanyakan soal ini kepada anak angkatnya yg merupakan seorang ustazah yang juga merangkap pegawai tinggi JAKIM tentang kesahihan cerita ini.maka beliau telah menafikannya dan mengatakan cerita ini adalah tidak benar sama sekali...harap maklum....

razlita said...

agreed with budak poly. no further comments

ryanna said...

ambo org kg, mkn nasi beras(padi) tanam sendiri, lauk ayam kampung belaan sendiri, ulam pucuk ubi kayu tanam sendiri, sekali sekala nak mkn ikan pi tangkap sendiri kat sungai blakang umah..rezeki dari Allah..syukur Alhamdulillah

Hitoeni Yuukan said...

Tuduhan tak berasas.. tiada fakta. hanya FITNAH semata2 .. da akhir zaman.. bnyk sgt FITNAH.. smpai JAKIM pn da x caye isy2.. truknye

zamiruka said...

kalu kaye byk duit..sijil halal tu bole d beli dgn senangnyer..aku de sorg member awek dier punyer abg nk mohon sijil halal..nk taw pe yg pegawai jakim tu wat??nk siap cepat kene la hulur duit bwah meja dlm 40k x silap aku..kalu da rasuah berleluase lg2 la dlm department yg handle hal2 islam seperti jakim..sijil halal tu da xjd halal da kalu pegawai jakim wat camtuh..well not every person dlm jabatan tu berperangai camtuh..tp ni la kisah yg aku nk kongsi..moral of the story..rasuah perosak akhlak dan ummah..

Intan suhaila said...

yg ni awek kau punye abg pulak ye . mcm-mcm . pelik . nk tau tak jiran sbelah umah aku punya nenek pun minum milo . kahkahkah . udah-udah le tu . tak baik memfitnah . aduiii .

uj said...

sebaik baik nya carik lah yang halal dan toyyibah kan... dijamin halal dan yang tambahan berkhasiat... ada alternatifnya... atau pun bukan alternatif ada muslim product yang lebih kita yakin...

kalau sardin tu ... cuba lah ADABI ke atau PERTIMA... kualiti memang setanding.. mungkin lebih ..

kalau minuman berasaskan koko ni.. boleh refer di link ini

http://unclejoe11.blogspot.com/2010/06/alternatif-minuman-coklat.html

Ceremony said...

I is less than 3U
=
I <3 U
=
I love u

HAHAHA

Anonymous said...

bru smalm sy ada pi~bcara bsma psatuan pgguna islam(PPIM)btmpat d APIUM.. tjuknya

"DILEMA PGGUNA MUSLIM TRHADAP KPGGUNAAN SMASA"

antra input yg sy dpat yg kluar dri mlut pncrmh sndri...
1) trdapat bbrapa hotl yg mggunkn ktak utk bwat sup.. tu yg sdap tu.. bkn ftnh..
2) kopitiam- ada gak ktak utk bg dia sdp.. dlm crmhnya dtunjuk slide dn kratan akbr, yg mnjukkn plggn jmpe kaki ktak dlm mee yg dia oder..
3) ikn patin n adela ikn yg swktu dgnnya.. ade bbrp tmpt mrk gna usus knzir utg bg ikn mkn..
4) pnymblihn aym- kta mngr nonmslm "itu pkja sya (mslm) smblh aym xda btul, aym xmati, xbg urat aym tu putus.. bla dia lht aym tu xjgak mti, dia tlg smbung potg putuskn bg aym tu mati so.. pkir2knlh..
ada sykt yd tlh ddnda rm 1oo juta.. krna pross pnymblhn aym yg slh..
aym di us, ada aym dri sykt muslm n non muslim.. aym dri kdai mslm hrga dia mhl.. kdai non mslm hrga dia mrh.. wlaupn mhal rsa dia sdap dn aym klau smpn thn lma.. sbb?? cra smblhn aym tu la.. islm ajr_tbalikkn aym (bg drah ke kpala aym, so aym xskit krana kpla dia kebas dn smua drh akn kuar, bkteria yg tdpt dlm drh pu kluar) gna pisau tjm.. kjap je potg urt dh ptus xseksa aym)Islm itu indh.. mmm.. jp lg smbung taip..

http://kpdnkk.bernama.com/newsBm.php?id=217021&

Anonymous said...

5) susu da jga yg hrm.. klau dfkirkn.. bgmna blh hrm eyh?? asal dri lmbu.. lmbu kwin dgn bb! ke?? @ kt kilg pross susu. tlh mcmpr ngn ssu bbi?? mm.. xmcmtu.. ada stu prgkt.. untk bg lmbu kluar susu yg bnyak.. mrk bg (klau sy xslp dgrla) vaksin drpda bb! ccuk kat lmbu.. lmbu akn mgluarkn susu yg bnyk..
6) brus.. klau nk yg slmt bli la brus drp nylon.. tdpt brus yg dpbuat dr blu bbi.. bbi ni blun dia bnyk dn tbal.. sbb tu bnyk brg yg dpd bulu gna blu dpd bbi..
7) sirap merah.. srp bcap bga rose.. dpbuat dpd rose ke? itu hnylh cap semata2.. (cth air badak.. adakh ianya drpd badak.. x.. itu hnylh cap aja) sbnrnya pwarna sirap itu dpbuat dpd srg smut..
8)DNA bbi.. wlaubgaimna cra pun ianya xkan dpt dlute(dhilgkn)dri sst bnda yg mggunaknnya.. DNA bbi akn dpt dkesan slgmna bhn tsbt bkait dgn pggnaan mna2 bhgn bbi.. tknlgi kni dh cggh.. dpt dtect DNA bbi dgn cpt dn tepat..

pcrmh kta.. mlai 1jan 2012 sjil hll jakim shja yg akn dgna.. sbrg prdk yg gna sjil hrm yg plsu atau xsh akn dsmn.. isu ini sdh lma mrk dbatkan sjak 1999 tapi phm2 jelah.. phk itu ini ada kpntgn, xnk rgi..

ksimpulan: crilh mkn yg halal eyh.. kta adlh apa yg kta mkn.. Allh tlah bfmn "bdoalh kpdaKu nscya aku pknankn" dan bgnda tlh bsbda, utk kta dtrima doanya hndklh ssorg itu mprelokkn mknnya..

Menurut sebuah hadis yang diriwayatkan oleh at-Tabrani dari Ibn Abbas, katanya: “Pernah aku membaca di sisi Rasulullah ayat al-Quran (bermaksud): Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi, yang halal lagi baik.” (Surah al-Baqarah ayat 168).
Kemudian Saad Bin Abi Waqqas bangun seraya berkata: “Ya Rasulullah! Aku memohon kepada Allah supaya dijadikan aku orang yang diperkenankan doanya. Lantas baginda bersabda : “Wahai Saad! Baguskanlah (Makanlah) makanan engkau, nescaya engkau adalah orang yang diperkenankan doa (permintaan). Dan demi diri Muhammad di tangannya, sesungguhnya seorang hamba yang menyuapkan sesuap makanan haram ke perutnya, Allah tidak menerima amalnya 40 hari. Dan sesiapa di kalangan hamba Allah yang tumbuh dagingnya dari makanan yang haram, maka api neraka yang lebih layak baginya.”
Menurut riwayat yang lain, Saad Bin Abi Waqqas yang terkenal sebagai sahabat Baginda yang diperkenankan doanya. Beliau berkata: “Bahawa aku tidak pernah mengangkat sesuap makanan ke mulutku melainkan aku tahu dari mana datangnya dan dari mana keluarnya.”

anuar din said...

As Salam..... marilah kita sama2 bertukar drp brgan yg bukan diperbuat oleh muslim kpd produk2 muslim keseluruhannya....

kelebihannya....
1..dibacakan bismillah pada setiap permulaan produk dibuat hingga dihaslkan.
2..produk muslim dihasilkan oleh org2 yg mandi wajib...bersyahadah.....mengucapkan kesyukuran...
3..tiada brgan haram & syubhat dicampurkan...
4..menjadikan pengguna bakal diterima amalan..doa....
5..membangunkan ekonomi muslim....sykt muslim bayar zakat....sedekah....asnaf zakat dapat bahgian masing2....
6..sykt muslim yg keluarkan produk muslim utk membina masyarakat yg bertakwa melalui jihad produk halal muslim....


berbanding produk2 bukan muslim samada yahudi, nasrani..atau bangsa lain.......
tiada kluarkan zakat..keuntungan utk menindas/membunuh umat Islam....menjadikan doa umat Islam terhalang....menghancurkan sahsiah dan akhlak umat Muslim....memudahakan umat muslim menyokong segala bentuk cara hidup, program, kaedah trmasuk kewangan Riba....dan segala macam kemungkaran & kehancuran semua umat muslim sedunia.....

diharapkan kepada semua yg komen di atas...fikir2kanlah perkara ini......juga yg membaca kimen2 saya ini.......

Unknown said...

betul eh jika benar saya akan ambil tindakkan undang2 keatas tertuduh atau yg kena tuduh..

صوفي اسحاق said...

Mencari yg halal adalah fardu ain..

Unknown said...

blh diam x bising korg ni....

Anonymously Anonymous said...

Bila ada badan Jakim, Mahkamah dan sebagainya membuat keputusan korang tak nak percaya...maka buat lah negara sendiri, undang-undang sendiri dan jabatan sendiri.

Fakhrul said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Jangan memandai buat kajian....tak nak minum tak payah beli.....sebuah negara Islam seperti Arab Saudi hantar ada lebih kurang30 0/0 peratus barang halal yg lain tak payah cerita lah pasal dia org makan utk hidup...tapi Kat Malaysia banyak yg halal pasal org melayu hidup utk makan....tu pasal banyak mulut longkang pandai tak sampai mana sibuk hidup buat fitnah....

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...