Followers

Thursday, April 7, 2011

10 Jenis Makanan Anti Kolesterol

10 Jenis Makanan Anti Kolesterol

Penting untuk kita mengawal paras kolestrol dalam badan kita, kerana kolestrol yang tinggi mampu mengundang pelbagai penyakit bahaya. Dan pastinya sekarang ini ramai yang menghidapi penyakit kerana tidak mengawal pemakanan seharian mereka.

Mengurangkan kolestrol bukan bermakna tidak boleh makan langsung bahkan ada makanan yang mampu bertindak untuk mengawal atau mengurangkan paras kolestrol di dalam badan dan antaranya:

1. SOYA

soya 10 Jenis Makanan Anti Kolesterol
Kacang soya merupakan makanan popular yang diproses untuk mendapatkan kacang soya, ia mengandungi 48% protein, lesitin, vitamin & zat galian.Ia juga dapat menghidarkan penyakit jantung dan kencing manis. Kaya kalsium dan mineral yang membantu memecah lemak. Ia membantu menyusutkan kadar Lemak jahat (LDL) dan meningkatkan kadar lemak baik (HDL)

2. KUACI

kuaci 10 Jenis Makanan Anti Kolesterol
Kuaci mempunyai kandunan zat besi. Pola pemakanan yang rendah dengan zat besi boleh menaikkan kadar kolestrol LDL sekaligus menghadkan kolestrol HDL. Mulakan pengambilan kuaci jenis tawar seperti dari jenis labu atau bunga matahari untuk menambah zat besi serta mengurangkan kolestrol.

3. EPAL

apple full 10 Jenis Makanan Anti Kolesterol

Memakan sebiji epal @ meminum jusnya setiap hari cukup untuk membekalkan khasiat bagi mengurangkan kandungan kolestrol dalam badan. Kanak-kanak yang mengambil makanan segera dan kemudian memakan epal @ meminum jusnya, sebenarnya boleh menyimbangkan kandungan zat dan mencegah berlakunya lemak dalam badan.

4.BUAH BUAHAN KERING

36Dried Fruit 10 Jenis Makanan Anti Kolesterol

Antara pelbagai jenis buah kering, Limau kering adalah yang paling banyak mengandungi flavanoid. Pengambilannya mampu menyingkirkan lebihan lemak LDL sehingga dapat mengurangkan risiko serangan jantung. Flavanoid juga boleh diperolehi dalam, brokoli, tomato, bawang serta delima.

5. IKAN TUNA

tuna 10 Jenis Makanan Anti Kolesterol

Ianya termasuk sumber asid lemak omega-3 yang popular, selain salamon dan makarel. Omega-3 secara khusus melindungi tubuh daripada peningkatan kadar kolestrol LDL.

6. KACANG TANAH

NKN 10 Jenis Makanan Anti Kolesterol
Kacang tanah yg dipanggang mengandungi lemak sihat dan kaya dengan vitamin E. Ia boleh menghalang radikal bebas agar tidak merosakkan kolesterol LDL dan dapat menghindari tubuh daripada serangan jantung.

7. MANGGA

african mango diet 10 Jenis Makanan Anti Kolesterol
Terdapat banyak Vitamin C dalam mangga. Sumber lain : belimbing, kedondong, betik, rambutan, strawberi dan kiwi. Vitamin berupaya mencegah kolestrol LDL dalam tubuh.

8. KISMIS

kismis 10 Jenis Makanan Anti Kolesterol
Mengandungi sebatian yang mampu menurunkan kolestrol. Sesiapa yang mengamalkan diet dengan 400 kalori kismis setiap hari boleh menurunkan kadar kolestrol dalam darah sebanyak 8%.

9. OAT

oat bran 10 Jenis Makanan Anti Kolesterol
Banyak kajian saintifik yang di jalankan, menunjukkan bahawa pengambilan oat setiap pagi boleh menurunkan kolestrol dalam darah. Serat mudah larut dalam oat boleh mengurangkan risiko penyakit jantung sekiranya dijadikan sebahagian diet rendah lemak dan kolestrol anda.

10. JAMBU BATU

guava 10 Jenis Makanan Anti Kolesterol
Ia mampu menurunkan paras kolestrol dalam badan sebanyak 18.8%. Disyorkan mengambilnya setiap hari dalam jumlah mencukupi bagi memastikan khasiatnya bertindak balas kepada tubuh. Jumlah yang disyorkan ialah 400gm sehari, iaitu sebiji setengah selama empat minggu. Bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan tanpa melupakan diet seimbang, jambu batu adalah pilihan yang sesuai.

Sesekali makan lah makanan anti kolestrol walaupun anda bukan sedang berdiet. Makanan makanan seperti ini mampu membantu mencegah penyakit sekiranya kita mengamalkannya.

PERHATIAN : Informasi di blog ini dipetik dari pelbagai sumber untuk bahan bacaan kepada pembaca kami dan tidak boleh dijadikan sebagai bahan rujukan utama. Sebarang tips kesihatan perlulah mendapatkan nasihat pakar.

1 comment:

bobhandburry said...

Salam kunjungan, singgahla ke blog sya

http://www.zuwairiaiman.com

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...