Followers

Friday, April 8, 2011

10 sempadan negara terunik di dunia



Ceuta seluas 18,5 kilometer persegi bandar outonomi di Sepanyol dan eksklave terletak di pantai utara Afrika Utara, dikelilingi oleh Maghribi. Dipisahkan dari semenanjung Iberia oleh Selat Gibraltar, Ceuta terletak di sempadan Laut Mediteranean dan Lautan Atlantik.


10. Sempadan Sepanyol dan Maghribi

Maghribi menuntut hak ke atas Ceuta, bersama Melilla sebuah bandar outonomi di Sepanyol , dan sebahagian pulau Mediteranean yang bersempadan itu. Akibatnya, Sepanyol telah membina pagar setinggi 3 meter di sempadan bandar Ceuta dengan meletakkan kawat berduri di atas pagar.

9. Sempadan Baarle-Nassau/Baarle-Hertog


Baarle-Nassau adalah sebuah bandar di Belanda. Merupakan pembahagian sempadan dengan daerah Baarle-Hertog di Belgium.

Baarle-Hertog terdiri dari 26 bahagian terpisah dari wilayah yang dikelilingi oleh Baarle-Nassau, tetapi beberapa bahagian dari Baarle-Hertog juga adalah daerah milik Baarle-Nassau.Bahagian wilayah terkecil milik Belgium iaitu hanya dua pertiga dari (seperempat hektar) hektar.

Sempadan ini begitu rumit sehinggakan ada beberapa rumah yang terletak di tengah-tengah sempadan. Gambar di atas memaparkan Belanda di sebelah kiri dan Belgium di sebelah kanan.
8 Bir Tawil


Bir Tawil adalah sebidang tanah kira-kira seluas 795 mil persegi (2.060 kilometer persegi) , terletak antara Mesir dan Sudan. Sempadan ini dibuat pada tahun 1902, ketika Inggeris mengubah sempadan yang berbeza dari yang dibuat pada tahun 1899. Dua sempadan yang berbeza melibatkan dua daerah yang berbeza, Bir Tawil dan Halaib.

Halaib mempunyai pelbagai sumber kuasa dan menjadi rebutan, tetapi Bir Tawil tidak .Oleh kerana itu, Mesir menuntut supaya sempadan pada 1899, yang memberikan Halaib kepada Mesir dan Bir Tawil kepada Sudan.Sudan, sebaliknya, menuntut sempadan tahun 1902, yang memberikan Halaib kepada Sudan dan Bir Tawil kepada Mesir.

Sehingga hari ini Mesir dan Sudan menegaskan bahawa Bir Tawil bukan haknya, membuatkan Bir Tawil satu-satunya tanah di dunia (di luar Antartika) yang tidak dituntut oleh mana-mana negara.

7 Mount Everest


Mount Everest adalah gunung tertinggi di dunia, tetapi apa yang banyak orang tidak tahu adalah bahawa sempada Nepal dan Cina berada tepat di tengah-tengah gunung, termasuk puncak itu sendiri - sehingga bukan sahaja menjadi gunung tertinggi, malah juga daerah sempadan tertinggi di dunia.

6 District of Columbia


District of Columbia merupakan kawasan yang pada awalnya adalah berlian besar diukir dari Maryland dan Virginia (kemudian, bahagian Virginia dikembalikan ke Virginia).

Memandangkan, bentuk ukuran dan lokasi, sempadan mempunyai beberapa lokasi sukar ditentukan.

Ketika itu awalnya dikatakan, batu-batu besar ditempatkan terpisah kira-kira satu mil di sepanjang kawasan untuk menentukan sempadan sebanyak seratus batu jumlahnya, kawasan asli mempunyai sepuluh mil panjang di setiap sisi.
Beberapa dari batu ada yang hilang hari ini, namun sebahagian besar masih ada. Ada satu di Silver Spring, Maryland, yang menjadi tanda tempat paling utara dari kawasan. Sempadanya itu juga unik.

Avenue Timur dan Avenue barat membentuk sempadan Timur Laut dan Barat Laut. Jalan di trotoar di sebelah utara jalan di Maryland berada pada daerah itu dan pinggir jalan adalah garis sempadan negara.

Kedai di salah satu sebelah jalan yang menunjukkan nombor telefon di tingkap mereka akan mempunyai satu kod kawasan (untuk Maryland) pada sebelah utara jalan, dan kod kawasan yang berbeza (untuk Distrik) di sebelah selatan.

5 Derby Line, Vermont


Bandar Derby Line melintasi AS / sempadan Kanada. Sempadan ini melalui bandar, malah melalui beberapa bangunan dan rumah.

Dalam beberapa keadaan, sebuah keluarga memasak sarapan pagi di kanada dan memakannya di AS. Derby Line juga rumah bagi Haskell Free Library dan Opera House, yang sengaja dibina di semapadan.

Panggung opera berada di Kanada, tetapi pintu masuk ke opera, dan sebahagian besar kerusi panggung, berada di Amerika Syarikat.Oleh sebab itu itu pasaraya yang berada di sempadan ini, mempunyai dua alamat surat menyurat, satu untuk AS dan satu untuk Kanada.

4. Distrik Cooch-Behar


Distrik-Cooch Behar adalah daerah yang mempunyai sempadan agak mirip dengan sempadan Baarle-Nassau/Baarle-Hertog. Ada sejumlah tanah di bawah Yurisdiksi Bangladesh yang terletak di India, dan sebaliknya.

Satu keunikan tambahan adalah daerah India Balapara Khagrabari. Sebagai sebuah eksklave (enclave adalah sebuah wilayah yang sempadan geografi terletak sepenuhnya dalam sempadan-sempadan wilayah yang lain.), dikelilingi oleh wilayah Bangladesh.

Namun, juga mengelilingi wilayah lain Bangladesh, dan wilayah itu sendiri mengelilingi wilayah lain India, Dahala Khagrabari, sehingga satu-satunya tempat di dunia di mana sebuah eksklave mengandungi eksklave dan juga mengandungi eksklave lain.(Sempadan dalam sempadan )

3 .Korean Demilitarized Zone


Korean DMZ adalah sebidang tanah kira-kira 160 mil (258 kilomters) panjangnya dan 2,5 mil (4 km) lebarnya, membahagi Korea Utara dan Korea Selatan. Ini adalah sempadan paling banyak kedudukan tenteranya di dunia.

Memandangkan sangat dikawal ketat dan hampir tidak ada yang pernah masuk, itu telah menghasilkan alam semulajadi yang lestari. Sejumlah spesies yang terancam pupus telah diambil dan diletakkan di sana, dan ada sumber mengatakan bahawa spesies yang hampir pupus itu telah meningkat populasinya.

MZ juga penting kerana tidak menggambarkan sempadan, melainkan dikelilingi “Military Demarcation Line” atau MDL.

Sebuah sempadan antara kedua Korea yang bukan secara rasmi disepakati,kerana dua negara ini secara tidak langsung masih berperang.Satu gencatan senjata disepakati pada tahun 1953, tetapi tidak pernah ada perjanjian damai yang rasmi.

2. Sungai Tumen


Tumen adalah sungai di timur laut Asia. Di daerah dekat pantai, di sempadan antara Rusia dan Korea Utara.Hanya untuk bahagian selatan Danau Khasan, Tumen ular di antara Rusia dan Korea Utara sebenarnya di wilayah China.

Dengan demikian, di daerah ini, bermula di Korea Utara, dan hanya dengan berjalan kaki ke Utara kurang dari setengah mil, Anda akan melalui China dan berakhir di Rusia.

Kawasan ini adalah tempat umum bagi Korea Utara untuk cuba menyeberang dan kerana sebab itu, sempadan ini dikawal ketat oleh tentara Korea Utara.

1. Pulau Diomede


Diomedes adalah sepasang pulau di Selat Bering di Little Diomede yang terdapat bandar Diomede, dengan jumlah penduduk 146 orang adalah milik Amerika. Manakala Big Diomede milik Rusia dan tak berpenghuni.

Dua pulau hanya kira-kira 2,5 mil (empat kilometer) terpisah. International Date Line dihujung antara Diomedes dan berfungsi juga sebagai sempadan antara Amerika Syrikat dan Rusia.

Dari segi masa, ketika penduduk di Little Diomede melihat ke seberang selat di Big Diomede, mereka tidak hanya melihat negara lain tetapi juga mereka akan melihat hari esok , misalnya, ketika 09:00 adalah hari Sabtu di Little Diomede, Sedangkan di big Diomede pukul 6:00 hari Ahad.

Little Diomede telah menyediakan kamera untuk menikmati keidahan seberang pulau . Pengunjung dapat mengunakan kamera, mengamati dari sisi ke sisi ke arah pulau Big Diomede. Ini menjadikan Little diomede sebagai satu-satunya tempat risikan Amerika terhadap Rusia yang rasmi bukan bawah tanah.Surabayacybercity/Tulahan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...