Followers

Share it

Tuesday, April 26, 2011

Ular paling besar di dunia

nullAnaconda Hijau (Eunectes Murinus) masih termasuk keluarga Boa.Ular Amerika Selatan ini termasuk ular terbesar di dunia.

Sepupunya, Phyton, mempunyai tubuh yang sangat panjang tapi dengan tubuh besarnya, anaconda hijau, nampak 2 kali lebih besar.

Anaconda Hijau dapat hidup lebih dari 29 kaki atau 8,8 meter dengan berat lebih dari 550 pon atau 227 kg dan diameter kurang lebih 12 inci atau 30 cm.

Diantara kerabat anaconda, anaconda hijau lah yang paling besar. Ukuran tubuh betinanya lebih besar daripada yang jantan.

Anaconda hidup di rawa-rawa, air yang arusnya lemah, Kebanyakan ditemui di lembah sungai Amazon dan Orinoco. Di alam rimba, makanan mereka berupa rusa, babi hutan, burung, binatang air seperti ikan.

Tubuhnya dicipta untuk mudah berjalan di air daripada di darat. Mata dan rongga hidungnya terletak di atas kepala sehingga memudahkannya untuk menyelam dan beraksi di dalam air.

Pada musim mengawan, terjadi pertarungan antara anakonda jantan untuk merebut anakonda betina dan berlangsung selama 4 minggu.

Seekor anakonda memulai reproduksi dalam usia muda dengan masa kehamilan selama 6 bulan.

Seekor betina boleh bertelur 20 hingga 40 biji dan kadang-kadang lebih dari 100 biji. Anakonda yang baru ,menetas biasanya memiliki panjang 60 cm.

Beberapa jam setelah mereka menetas sudah dapat berenang, memburu dan menjaga dirinya sendiri. Setelah melalui proses persenyawaan anakonda akan hidup lama namun lambat.

Walaupun tubuhnya sangat besar, anaconda juga boleh ditangkap dengan cara yang tradisional. gajahhuling

1 comment:

Isteri @ Ibu Cute said...

Salam Layar minda...

Eeee Besarnya ular...geli geliman..

Suka tengok Movie Ananconda..

Follow saya..http://hairuliza-anakku.blogsport.com/

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...