Followers

Wednesday, November 28, 2012

Morsi: Revolusi rakyat Mesir dikhianati

Dr Mujahid Yusof, 28 Nov 2012
Kebangkitan rakyat Mesir menggulingkan Hosni Mubarak dibayar dengan harga yang tinggi. Ramai yang terkorban akibat keganasan saat akhir regim Hosni Mubarak terdesak untuk mempertahankan kuasa.

Setelah berbulan bertahan di Tahrir Square, akhirnya tumbanglah regim Mubarak yang memerintah Mesir hampir 30 tahun.

Namun era baru tidak menjanjikan jalan mudah yang diharapkan kerana cabaran post-revolusi ialah memastikan proses pendemokrasian berjalan dan adalah paling utama revolusi rakyat membuka jalan untuk proses pilihanraya yang adil dan dan bersih.

Setelah melalui berbagai halangan khususnya berhadapan dengan kuasa tentera yang masih menguasai pentadbiran negara Mesir, satu pilihanraya Presiden yang demokratik berjalan dan akibatnya Dr Mohd Morsi telah memenangi pilihanraya tersebut.

PRESIDEN TANPA KUASA


Walaupun Morsi menang bergaya dalam pemilihan yang demokratik, Presiden Mesir itu sebenarnya tidak mempunyai kuasa kerana beliau gagal membentuk Parlimen memandangkan kuasa tentera masih lagi merupakan kuasa tertinggi yang boleh membubarkan Parlimen.

Kuasa kehakiman juga masih terhad dan banyak perkara yang tertunggak dalam tuntutan rakyat tidak dapat dilaksanakan umpamanya penghakiman ke atas pembunuhan demonstran oleh pasukan polis, penghapusan kuasa tentera dan penggubalan perlembagaan baru bagi memberi laluan parlimen berfungsi secara bebas.

Presiden tanpa kuasa adalah jolokan terbaik yang diberi kepada Morsi dan oleh kerana itu Morsi memerlukan mekanisma untuk mengembalikan kuasa kepada rakyat melalui pendemokrasian sistem pentadbiran negara yang berterusan.

Tapi soalannya bagaimana Presiden Mesir dari Ikhwan itu harus melakukannya?

AMBIL KUASA UNTUK BERI KUASA

Morsi melihat keadaan ini tidak boleh berterusan dan kerana itu beliau terpaksa melakukan sesuatu yang berisiko tinggi dengan mengambil kuasa imuniti dalam mengembalikan dan memudahkan aturcara pendemokrasian berjalan lancar.

Tindakan Morsi terdedah kepada persepsi menyegar semulakan kediktatoran dan mengkhianati revolusi kebebasan rakyat.

Memang benar, hari ini dan minggu sebelumnya Medan Tahrir kembali berdengung dengan bantahan terhadap tindakan yang dibuat oleh Morsi.
Presiden Mesir telah meminta kepada Parlimen supaya diberi kepadanya kuasa imuniti dalam keputusan-keputusan yang  dibuatnya untuk tujuan-tujuan berikut.

Pertama, memulakan semula kes-kes mahkamah terhadap penjenayah revolusi rakyat, kedua, kuasa untuk membentuk parlimen baru dan ketiga melantik Peguam Negara dan memberi kuasa kepadanya bagi membentuk jawatankuasa penggubalan perlembagaan.

Setelah selesai semua urusan, Presiden berjanji untuk mengembalikan kuasanya semula kepada Parlimen yang mewakili hasrat revolusi rakyat.

JALAN SUKAR




Ketika Morsi menang, seluruh kelompok dan arus tidak mempertikaikan kemenangannya kerana ia menang melalui peti undi yang berjalan secara telus, bersih dan adil.

Namun hari ini sebahagian besar kelompok liberal-sekular dan hak asasi manusia tidak bersama Morsi dalam langkah berisiko tingginya.

Pesaing calon Presiden beliau seperti Amru Musa dan El Baradai menganggap tindakan Morsi kali ini boleh membawa kepada kediktatoran baru malah ada yang mengatakan beliau mengkhianati revolusi rakyat.

Parti Keadilan dan Kebebasan serta rakan-rakannya dari Parti Nur dan Parti Pembangunan bersetuju dengan hasrat Morsi bagi mengembalikan kuasa rakyat melalui keputusan Presiden yang diberi imuniti sementara.

MESIR TERUS BERGOLAK

Pada saat artikel ini ditulis Medan Tahrir semakin membengkak dengan kehadiran beribu-ribu demonstran.

Ikhwan dan rakyat yang menyokong mulanya  mahu mengadakan perhimpunan besar bagi menyatakan sokongan kepada Morsi namun bagi mengelakkan ketegangan, organisasi yang paling berpengaruh dan paling tersusun itu membuat keputusan membatalkan niat tersebut.

Kemelut post revolusi akan terus menghantui usaha pendemokrasian di Mesir dan Morsi ditakdirkan menjadi Presiden pertama yang akan memastikan ianya berlaku, bagi sesetengah pihak mereka belum meyakininya.


*Penulis adalah bekas pelajar di Mesir. Beliau kini adalah anggota Parlimen Parit Buntar.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...