Followers

Thursday, June 10, 2010

Fatawa al-Syeikh Hamud bin ‘Uqala al-Syu’aibi R.H. tentang boikot barangan musuh Islam


Beliau ialah salah seorang ulama Saudi yang tidak asing lagi. Salah seorang guru kepada Mufti Saudi sekarang al-Syeikh ‘Abdul ‘Aziz bin ‘Abdillah ‘Ali al-Syeikh, Dr. Abdullah ‘Abdul Muhsin al-Turki, Fadhilah al-Syeikh Dr. Soleh bin Fauzan al-Fauzan, al-Syei
kh ‘Abdul Rahman bin ‘Abdullah bin al-‘Ajlan dan ramai lagi.

Penterjemah: Mohamad Abdul Kadir bin Sahak


Soalan:

Saya telah meng
hadiri kuliah sebahagian ulama yang diadakan di Masjidil Haram, Mekah. Telah ditanya tentang hukum boikot (barangan) Amerika dan Yahudi. Ulama itu menjawab:

Boikot (barangan) mereka (Yahudi dan Amerika) tidak dibenarkan di dalam Syara’, kerana Rasul s.a.w. tidak memboikot (barangan) Yahudi yang berada di M
adinah.

Disebabkan saya memiliki pandangan dalam sebahagian hukum-hakam syarak, maka jawapan syeikh tersebut telah menimbulkan kemusykilan terhadap saya. Maka mpakah hukum (sebenarnya) memboikot Yahudi dan Kristian berdasarkan kandungan ajaran Syariat Islam?

Jawapan:

Segala puji bagi
Allah tuhan sekelian alam, Selawan dan salam ke atas semulia-mulia para Nabi dan Rasul, iaitulah nabi kita Muhammad, ahli keluarga dan para sahabat baginda kesemuanya. Amma ba’d:

Pertama: Jika anda pasti, Syeikh tersebut memberi jawapan seperti yang anda nyatakan, maka d
ia tidak terkeluar dari dua jenis org:

Samada dia jahil tentang sejarah Syariah Islamiah, hukum-hakam dan hikmah-hikmahnya, ataupun dia ada tujuan atau maks
ud tertentu yang dia sahaja mengetahuinya.

Apapun, Nabi s.a.w. tidak memboikot Yahudi di peringkat awal dakwah kerana mereka orang-orang yang diberi perdamaian, disebabkan tidak terbukti mereka memiliki hasrat memerangi Islam dan kaum muslimin. Apabila Nabi s.a.w. mengetahui hasra
t mereka (memerangi Islam) dan baginda bimbangkan kejahatan dan kemudharatan mereka, dan mereka juga telah merungkaikan (mengkhianati) perjanjian. Nabi memboikot mereka dan memulau perkampungan mereka. Baginda telah memulau perkampungan Yahudi Bani Nadzir dan memboikot mereka, baginda juga menebang pokok-pokok yang ada di perkampungan Yahudi termasuk pokok kurma mereka. Dan pemulauan Nabi s.a.w. terhadap Yahudi ini berterusan sehinggalah mereka menyerah kalah dan meminta dibiarkan mereka keluar dari Madinah. Imam Muslim telah meriwayatkan kisah ini di dalam kitab Sahihnya. Oleh yang demikian apabila mereka mengkhianati janji, Nabi s.a.w. melakukan pemulauan terhadap mereka, menebang dan membakar pohon-pohon tamar kepunyaan mereka. Lantaran itu mereka menghantar utusan kepada Nabi s.a.w. dan menyatakan mereka akan keluar dari Madinah. Maka baginda menundukkan mereka dengan peperangan/serangan ekonomi. Bersempena peristiwa ini turunnya ayat al-Quran:

ما قطعتم
من لينة أو تركتموها قائمة على أصولها فبإذن الله وليخزي الفاسقين

Maksudnya: “Apa sahaja yang kamu tebang dari pohon kurma (milik orang-orang kafir) atau yang kamu biarkan (tumbuh) berdiri di atas pokoknya, maka semua itu adalah dengan izin Allah kerana dia henda
k memberikan kehinaan kepada orang-orang fasik.” (al-Hasyr: 5)

Sesungguhnya tindakan boikot dan merosakkan tanaman dan kurma mereka yang merupakan tulang belakang kekuatan ekonomi mereka, mer
upakan kaedah yang paling utama untuk memberi tekanan kepada mereka dan menundukkan mereka dan mengeluarkan mereka dari Madinah.

Demikinlahlaj juga yang telah dilakukan oleh Nabi s.a.w. terhadap Yahudi Bani Quraizhah, apabila baginda mengetahui pengkhianatan dan bantuan mereka (kepada tentera kuffar) dalam peperangan al-Ahzab. Baginda memulau mereka sehinggalah mereka dikenakan d
engan hukuman Allah, tentera mereka dibunuh, perempuan dan anak-anak mereka ditawan.

Selain itu, membandingkan keadaan
Amerika, Yahudi, Kristian dan syarikat-syarikat mereka pada hari ini dengan Yahudi Madinah yang sedikit jika dinisbahkan dengan umat Islam Madinah, dan mereka tidak mengistiharkan peperangan adalah Qiyas yang Fasid. Ini kerana Amerika, Yahudi, Kristian dan syarikat-syarikat mereka sentiasa melancarakan peperangan ke atas umat Islam di Palestin dan Irak, dan mereka menyokong musuh-musuh Islam dalam peperangan menentang para mujahidin, seperti sokongan mereka kepada Russia yang memerangi Mujahidin di Chechnya, demikian juga sokongan mereka kepada Filipina yang memerangi umat Islam di sana, sama juga dengan sokongan mereka kepada Macedonian memerangi umat Islam di sana.

Mereka adalah golongan yang memerangi Islam kerana kebersamaan mereka dengan musuh-musuh umat Islam Zionis di Palestin. Mereka menyokong dengan harta, senjata dan kepakaran. Kalaulah bukan dengan sokongan mereka yang berterusan sejak 50 tahun lalu untuk negara Zionis, Zionis tidak mampu untuk menduduki Palestin, ini kerana Yahudi adalah makhluk yang paling pengecut seperti yang dicerikan oleh Allah s.w.t. tentang mereka di dalam kitabnya al-Quran al-‘Aziz, ketika Dia berfirman:

لا يقاتلونكم جميعا إلا في قرى محصنة أو من وراء جدر ..

Maksudnya: “Mereka tidak akan memerangi kamu dalam keadaan bersatu-padu, melainkan di dalam kampung-kampung yang berbenteng atau dari balik tembok..” (al-Hasyr: 14)

Demikian juga Allah s.w.t. menceritakan tentang mereka ketika Nabi Musa berkata kepada mereka:

ادخلوا الأرض المقدسة التي كتب الله لكم ولا ترتدوا على أدباركم فتنقلبوا خاسرين

Maksudnya: “Wahai kaum-ku, masuklah ke tanah suci yang telah ditentukan Allah untuk kamu semua, dan janganlah kamu semua lari ke belakang (kerana takut kepada musuh), nanti kamu akan menjadi orang-orang yang rugi.” (al-Maidah: 21)

Lalu Allah mengkhabarkan jawapan mereka kepada Nabi Musa a.s. dengan berkata:

قَالُوا يَا مُوسَى إِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا أَبَدًا مَا دَامُوا فِيهَا فَاذْهَبْ أَنْتَ وَرَبُّكَ فَقَاتِلا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ

Maksudnya: “Mereka menjawab (kepada Musa), sesungguhnya kami tidak akan masuk ke dalamnya selama-lamanya, selagi mereka (musuh-musuh) ada di dalamya. Maka pergilah engkau (wahai Musa) dengan tuhan engkau, dan berperanglah kamu berdua dengan mereka, dan kami akan duduk menanti di sini sahaja.” (al-Maidah: 24)

Maka jika bukan kerana sokongan Amerika, British dan kerjasama Yahudi dan Kristian terhadap Zionis, mereka tidak akan mampu untuk menduduki Palestin.

Oleh itu membandingkan mereka yang memerangi Islam dan menaruh dendam terhadap umat Islam dengan segelintir Yahudi di Madinah yg berada di bawah kawalan umat Islam adalah kiyas yang fasid seperti yang saya sebutkan sebelum ini.

Maka apabila umat Islam hari ini tidak mempunyai kekuatan untuk berjihad dengan senjata untuk menentang mereka disebabkan perbezaan yang ada diantara pemimpin umat Islam, dan kelemahan mereka dari mengistiharkan jihad, dan kebanyakan mereka pula ada hubungan dengan negara kuffar, maka sekurang-kurangnya boikot ekonomi berupa serangan kepada mereka dan kepada syarikat-syarikat dan barang-barangan mereka.

Berdasarkan ini semua, maka saya menggalakkan saudara-saudara seislam kita untuk saling tekun dan bersabar dalam melaksanakan jihad ini. Allah s.a.w. berfirman:

يا أيها الذين أمنوا اصبروا وصابروا ورابطوا ..

Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman, bersabarlah dan kuatkan kesabaran dan tetaplah bersedia (di perbatasan negeri)…” (Ali Imran: 200)

Dan jangan kamu semua merasa jemu dan malas, kerana sesungguhnya bantuan (Allah)itu bersama orang-orang yang sabar. Dan hendaklah kamu semua bersungguh-sungguh dalam memboikot syarikat-syarikat dan barangan-barangan Amerika, Britain dan Yahudi dengan boikot yang tegas, kuat dan menyeluruh. Allah s.w.t. berfirman:

وتعاونوا على البر والتقوى

Maksudnya: “Dan tolong-menolonglah kamu dalam perkara yang baik dan taqwa.” (al-Maidah: 2)

Sabda Nabi s.a.w.:

المؤمنون تتكافأ دماؤهم وهم يد على من سواهم

Maksudnya: “Orang-orang yang beriman itu darah mereka sama, mereka bersatu menghadapi musuh mereka.” (al-Albani menghukumkan hadith ini sebagai Sahih di dalam Sahih Ibn Majah) Hadith riwayat Ahmad daripada hadith ‘Ali bin Abi Talib.

Dan segala puji bagi Allah apa yg telah kita lalui dan berdasarkan apa yang dinukilkan oleh media tentang kesan boikot yang lalu terhadap ekonomi Amerika, Britain dan Yahudi.

Kesimpulannya bahawa Amerika dan Britain adalah di belakang peperangan disetiap tempat, mereka juga di belakang membantu Zionis di Palestin, mereka di belakang sekatan ekonomi terhadap negara Islam Toliban di Afghanistan. Mereka di belakang sokongan Russia melawan para mujahidin di Chechnya, menokong Kristian melawan saudara kita para mujahidin di Filipina, Indonesia, Kashmir dan di tempat yang lain. Mereka juga di belakang setiap sokongan kepada usaha melemahkan perjuangan jihad islam dan melemahkan umat Islam. Mereka juga di belakang sekatan ekonomi terhadap rakyat Muslim Iraq , dan melancarkan serangan berterusan ke atas Iraq sejak lebih 10 tahun dengan secara zalim dan melampaui batas.

Benarlah firman Allah s.w.t:

ولن ترضى عنك اليهود ولا النصارى حتى تتبع ملتهم

Maksudnya: “Dan orang-orang Yahudi dan Kristian sama sekali tidak ada redha terhadap mu, sehinggalah kamu mengikut agama mereka.” (al-Baqarah: 120)

Ya Allah kenakan tindakan ke atas Amerika, Britain, Yahudi, Kristian dan penokong-penyokong dan puak-puak mereka. Ya Allah jatuhkan balasan yang keras terhadap mereka seperti balasan terhadap kaum Nabi Yusuf. Demikian juga saya memohon kepada Allah s.w.t. untuk memberikan taufik kepada ulama umat Islam agar mereka menyatakan kebenaran dan mereka tidak bimbangkan celaan orang yang mencela.

Selawat Allah kepada Nabi kita Muhammad s.a.w., kepada para sahabat dan keluarga baginda.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...