Followers

Thursday, June 17, 2010

Kisah Piala Dunia

Piala Dunia nama yang sinonim dengan perlawanan bolasepak antarabangsa, diadakan 4 tahun sekali. Ia pertandingan paling popular sehingga ia mengambil nama “Piala Dunia” atau “World Cup” tanpa menyebut nama jenis sukan tersebut berbanding sukan-sukan lain.

Jika siaran secara langsung disiarkan diawal pagi seperti jam 3 atau 4 pagi, pastinya ramai manusia di merata dunia termasuk di Malaysia yang akan berjaga malam untuk menyaksikannya apatah lagi jika ia pertandingan akhir atau separuh akhir. Itu bagi manusia biasa terutama kaun lelaki. Adapun kepada ahli sukan lebih-lebih lagi pemain bola di semua peringkat samada negeri, daerah, sekolah maupun peringkat kampung, sudah tentu mereka lebih setia mengikuti perlawanan-perlawanan bolasepak utama, lebih-lebih lagi Piala Dunia atau “World Cup”.

Saya masih ingat ketika saya diundang ke United Kingdom pada Musim Piala Dunia 1998 atau 2002 (kurang ingat ..) untuk menyampaikan ceramah di satu perkhemahan musim panas, pihak penganjur terpaksa menyediakan sama kemudahan TV di tempat program kerana perlawanan akhir akan berlangsung semasa hari-hari program berjalan. Ini adalah untuk menarik minat peserta-peserta baru atau sekurang-kurangnya perlawanan akhir tersebut tidak menjadi penghalang bagi mereka untuk menyertai Perkhemahan Musim Panas Islamik yang lebih memberi menfaat kepada mereka. Dimasa yang sama juga saya mendapat tahu Perlawanan Akhir Piala Dunia yang jatuhnya pada pagi Ahad menyebabkan banyak gereja di United Kingdom menangguhkan sembahyang mingguannya dari kebiasaannya diadakan di waktu pagi ke waktu petang !

Saya terlibat bermain bola sejak dibangku sekolah rendah ketika di sekolah maupun di kampung. Ketika di peringkat sekolah menengah, saya bermain bolasepak mewakili Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) Kuantan, Pahang pada tahun 1981 atau 1982. Diantara perlawanan yang saya masih ingat ialah perlawanan bolasepak diantara MRSM Kuantan melawan Sekolah Menengah Sains (SMS) Pahang (kini Sekolah Sultan Ahmad Shah kalau tak silap), Jalan Gambang, Kuantan, Pahang. Ditahun-tahun 1981-1982, saya juga diantara pemain yang mewakili MRSM Kuantan dalam pertandingan sepak takraw dan tennis. Walaupun sudah terlibat dalam Amal Dakwah ketika itu, disamping akan menghadapi peperiksaan SPM 1982, saya masih mendapati masa dan ruang untuk berlatih dan mewakili Maktab dalam acara-acara sukan tersebut. Masa masih banyak ketika diusia tersebut.

Kegilaan alam Piala Dunia boleh mencapai tahap tanpa had. Andres Escobar, pemain pertahanan Columbia menyentuh bola menyebabkan bola masuk ke gol sendiri dalam perlawanan awal Piala Dunia 22/6/1994 melawan Amerika memberi kemenangan 2-1 kepada Amerika dan Columbia terkeluar dari perlawanan sejak pusingan awal lagi. Columbia adalah negara pusat jutawan ganja sedunia. 10 hari selepas itu, pada 2/7/1994, sekembali ke tanahairnya Columbia, beliau ditembak mati dengan 12 das peluru, tiap kali disebut perkataan “G.O.A.L” oleh Humberto Munoz Castro, dipercayai orang upahan jutawan-jutawan dadah Columbia yang berjudi dengan perlawanan Piala Dunia. Pengkebumiannya dihadiri 120,000 orang. Munoz dihukum penjara 45 tahun, tetapi dibebaskan setelah 11 tahun oleh hakim yang dirahsiakan namanya, mungkin dirasuah dengan wang dadah juga.

Adapun pada hari ini, tanggungjawab terhadap Allah dan Dakwah, menjaga dan meningkatkan diri sendiri, memimpin dan membimbing keluarga, mendidik sanak saudara serta menyelamat dan membina masyarakat telah mengisi segenap ruang hidup dan masa saya, sehingga ia juga sering mencuri masa tidur, makan dan rehat. Sering juga masa untuk meningkatkan diri melalui pembacaan dan bertaamul (pengamatan) hilang entah kemana dicelah-celah kesibukan mengharung tanggungjawab Dakwah yang berbagai. Tanpa saya sedari acara-acara popular di dunia sudah menjadi asing dari kamus hidup Pendakwah di Jalan Allah ini. Tiada satu acara sukan pun yang tersenarai dalam fikiran. Pernah suatu hari di tahun 1998 ketika di kampung isteri, setelah melihat saya tidak memberi respon yang “natural” ketika berbual-bual, abang ipar saya bertanya kehairanan, “Nama yang kita sebut tadi ‘Siti Nurhaliza’, Halim kenal tak?”. Saya menjawab, “Tak?”. Dia menjelaskan, “Siti Nurhaliza ni penyanyi paling terkenal di Tanahair ketika ini”.

Setelah 8 jam di udara, pesawat mendarat di Melbourne Airport. Saya cuba berpakaian biasa, bertshirt, supaya tiada masalah soal jawab tentang Keganasan (Terrorism) di imigresen nanti, apatah lagi pasport saya penuh dengan chop negara Saudi, Mesir, Syria, Lubnan dan Jordan. Seorang pegawai memeriksa beg sambil seorang lagi menanya soalan-soalan termasuk pandangan saya tentang “Jihad”, Usama bin Laden dan sebagainya. “How is it goin’ mite?”. “Not too bad, thanks”, jawab saya. Saya seronok menjawab soalan mereka menggunakan slang Australia yang saya masih ingat ketika hidup 5 tahun di sini dulu. “Okie (okay), that’s it. Have a nice die (day) mite (mate)”, kata beliau mengizinkan saya masuk ke Australia. Saya yang kononnya berketerampilan “happy go lucky” bersyukur kerana dimudahkan Allah masuk ke bumi Australia, tapi rupanya soalan belum habis lagi. ”By the wie (way), who do you think will win tonite” (kamu agak siapa yang akan menang malam ini), tanya beliau berseloroh. “Who? Win what?”, tanya saya. “Yeah, tonite. Who do you think will win the match tonite?”. Saya mula resah kerana bukan sahaja tak tahu nak jawab apa, bahkan saya tak tahu apa yang berlaku pun malam tu. Rupa-rupanya disaat itu perlawanan akhir Piala Dunia 2006 sedang rancak berjalan secara langsung !! Sepanjang perjalanan dari Melbourne Airport ke rumah teman di metropolitan Melbourne, jalanraya lengang tanpa kenderaan bergerak. Semua orang berada di rumah menyaksikan perlawanan akhir tersebut, sedang saya tidak mengetahui tentangnya langsung !

Melbourne Airport

Walaupun nampaknya keterampilan “happy go lucky” yang cuba saya rancang di Melbourne Airport seperti diatas rupanya masih belum sempurna kerana jejaka ini tak mengikuti pun perlawanan akhir World Cup yang menjadi kegilaan ramai manusia seluruh dunia, namun saya bersyukur kerana Allah swt masih menjaga diri saya dari kelalaian yang telah menjadi kebiasaan masyarakat dunia. Sehingga ke hari ini, kisah diatas menjadi salah satu kisah-kisah teladan untuk saya sampikan dalam mendidik anak-anak saya sendiri serta sahabat handai akan erti perjuangan dengan sepenuh masa, jiwa dan raga serta penuh fana dan tajarrud dalam Amal Islami. “Kamulah umat yang terbaik yang pernah dikeluarkan untuk manusia. Kamu menyeru kepada makruf dan kamu mencegah dari kemunkaran dan kamu beriman kepada Allah” (Al-Quran). “Wahai (Nabi) Yahya, ambillah Kitab ini dengan kuat (bersungguh dalam memperjuangkannya)” (Al-Quran).

Kisah diatas bukan ingin membincangkan hukum Syarak tentang menonton Piala Dunia atau sebarang perlawanan resmi sukan-sukan luar negara dan Tanahair, akan tetapi ia membentang hakikat mengenai fokus amal harian para Duat di jalan Allah, ruang masa yang kita sususn dan peruntukkan, serta kesungguhan kita untuk mencapai matlamat jauh membina Individu Muslim, Keluarga Islam, Masyarakat Islam, Kerajaan Islam, Negara Islam, Khilafah Islam dan Memimpin Alam dengan Islam yang kita warisi dari Rasulullah saw dalam menuju redha dan syurga Allah swt.

Ketika di Darul Ulum (Akademi Islam), Universiti Kaherah, setelah selesai ujian lisan di depan barisan pensyarah ulamak Bahasa Arab, sebelum Hasan Al-Banna bangun, mereka bertanya satu soalan sekadar ramah mesra, “Apakah rangkap yang paling engkau sukai, wahai Hasan?”. Hasan Al-Banna yang menghafaz 18,000 rangkap syair menjawab, “Yang paling aku sukai ialah rangkap Qadin tadabuka li amrin, In fatinta lahu farbak linafsika an tar’aa maal hamali” (Mereka telah mencalunkan engkau untuk satu urusan (penting). Jika engkau sedar (harapan itu), jauhilah kamu dari (bergelumang) dalam perkara yang remeh temeh (kerana ini akan menghampakan harapan mereka terhadap kamu)). Kesemua pensyarah terpegun dan kagum sambil berkata, “Telah lama kami bekerja di sini dan telah ramai mahasiswa/i yang telah kami tanya, namun yang memberikan jawapan yang sama dengan kamu ialah Asy-Syeikh Muhammad Abduh, ketika beliau seorang mahasiswa di sini 20 tahun yang lalu. Kami nampak kamu wahai Hasan akan memainkan peranan yang besar di hari muka”. Syeikh Muhammad Abduh adalah ulamak termasyhur di Abad 19, mengelilingi dunia Islam, menyedarkan mereka akan bahaya Penjajahan Barat yang sedang membelenggu mereka, sedang umat Islam ketika itu leka dan rela.

Setelah gejala sosial dibiarkan bermaharajalela, samada bayi-bayi Melayu digugurkan dalam kandungan … atau

atau dilahirkan dan dicampak dari tingkat 17.

(Foto atas) Konsert Wings & Search Malaysia pada 1.5.2010 yang lalu dihadiri oleh puluhan ribu penonton Islam Melayu. (Foto atas sekali: Penjajahan dan kereta kebal dapat menceroboh sempadan bumi, tetapi sedikitpun tidak dapat mematah semangat dan menjajah hati umat Islam Palestin walaupun jiwa kanak-kanak mereka). “Sesungguhnya Allah tidak merubah nasib suatu umat, sehinggalah mereka (sendiri) merubah apa yang ada dalam jiwa-jiwa mereka” (Al-Quran).

Umat Islam zaman ini hanyut didalam kejahilan dan kefasikan disatu aspek, dan diserang habis-habisan oleh musuh-musuhnya disatu aspek yang lain. Ketika ini Allah swt telah memilih kita untuk memikul panji-panji perjuangan Islam yang pernah dipegang oleh para Anbiyak as, Rasulullah saw, para Sahabat ra dan para Tabi’en. Umat Islam telah melihat kitalah orangnya yang akan memyelamatkan mereka dari kemelut yang sangat sengit dan dahsyat ini. Jika kita sedar akan harapan mereka yang tinggi ini, kenapakah kita masih bergelumang dengan perkara dan acara yang remeh temeh ? Ayuh, tinggalkan semua yang remeh temeh itu, marilah bekerja bersama kami menjayakan agenda umat yang besar lagi pasti dibantu dan dimenangkan Allah swt.

Ustaz Halim www.inijalanku.wordpress.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...