Followers

Tuesday, April 12, 2011

Pohon Besar dan Aneh - Baobab


136Jom Kongsi!

paradigma mukmin

Salah satu ciptaan Allah SWT yang mengkagumkan, pohon Baobab banyak dijumpai di Afrika. Adansonia Digitata , atau pohon Baobab adalah pohon yang tampak aneh yang tumbuh di dataran rendah di Afrika dan Australia. Yang aneh tentang pokok ini ialah ia kelihatan terbalik.

Legenda dan mitos Afrika menyatakan bahawa dewa Thora tidak menyukai Baobab tumbuh di kebunnya, sehingga dia melemparkannya dari atas dinding syurga ke bumi di bawah, dan meskipun pohon itu mendarat terbalik namun pohon itu terus tumbuh. Cerita lain bahwa ketika Baobab ditanam oleh Dewa, tapi pohon itu terus berjalan , sehingga Tuhan menarik pohon itu ke atas dan menanannya terbalik untuk menghentikannya bergerak ( hahaha.. lawak pulak lagenda ni :) )

paragigma mukmin
Baobab dapat tumbuh mencapai ketinggian 5 sampai 30 meter dan memiliki diameter batang 7 sehingga 11 meter. Sepohon baobab di daerah Limpopo, Afrika Selatan, sering dianggap contoh pohon Baobab terbesar yang masih hidup. Pohon itu memiliki ukurlilit 47meter - diameternya dianggarkan sekitar 15.9 meter. Baobab juga dapat mencapai usia sehingga ribuan tahun.

pohon ini adalah penting untuk penduduk tradisional afrika kerana seluruh bahagian daripada pokok ini boleh digunakan. Selain daripada batang kayunya digunakan sebagai bahan api, daunnya digunakan untuk membiat ragi dan sayuran, manakala buahnya menjadi sumber makanan bagi penduduk setempat.

paradigma mukmin



Sumber: Pohon Baobab - Besar Dan Aneh | Paradigma MUKMIN http://akuislam.com/blog/fakta-menarik/pohon-baobab-besar-dan-aneh/#ixzz1JJONn9mx

1 comment:

Anonymous said...

rugged! interesting!!!!

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...